Waterstof aangedreven Forze VI gaat voor recordpoging Nürburgring

20-01-2015 Imbema Groep


Tags
Forze VI waterstof raceauto

Het ontwikkelen van racewagens met het oog op de toekomst, dat is wat het Forze Hydrogen Electric Racing team doet! Dit studententeam van de TU Delft heeft nu 7 jaar ervaring met het ontwikkelen van racevoertuigen die gebruik maken van waterstof brandstofcelsystemen. Deze systemen zijn de beoogde opvolgers van verbrandingsmotoren in de sector mobiliteit.


Alleen waterdamp

De voordelen zijn onder andere een hoge energie efficiëntie en het feit dat er alleen maar waterdamp uit de uitlaat komt! Ideale eigenschappen voor een duurzame toekomst en uniek voor een racewagen natuurlijk. Iets meer dan twee jaar geleden is het team begonnen aan de ontwikkeling van het huidige voertuig, de Forze VI. Dit moet de allereerste full-size waterstof aangedreven circuitracer ter wereld worden. Doel van Forze VI is om het ronderecord op het circuit Nürburgring Nordschleife voor brandstofcel voertuigen te verbreken. Dat staat dat op dit moment op naam van Nissan.

Energie “oogsten”

Augustus 2014 heeft Forze VI haar eerste meters gereden. Hierbij werd alleen de energie in het accumulatorsysteem gebruikt. Dit systeem slaat de elektrische energie die in de brandstofcel wordt geproduceerd tijdelijk op als er niet direct behoefte is aan vermogen op de wielen, zoals in een bocht.  Extra voordeel van deze energie buffer is dat we de elektromotoren kunnen gebruiken als dynamo wanneer we aan het afremmen zijn. De geoogste energie kunnen we dan op een recht stuk weer terug laten stromen naar de elektromotoren. Dit resulteert in een power boost waardoor de auto nog sneller kan accelereren. Op deze batterij kan de auto ongeveer 30 seconden rondrijden voordat hij opnieuw opgeladen moet worden.

220 km/h

Tijdens de testritten zijn de werking van de elektrische componenten in de auto gevalideerd. Daarnaast hebben we de eerste tests met de ophanging kunnen doen. De auto heeft tijdens acceleratietests een snelheid van ongeveer 80 km/u bereikt.  Een fractie van de uiteindelijke topsnelheid van 220 km/h. Het vermogen van de elektromotoren was ook gelimiteerd tot 60kW (80pk). In racecondities zal er een vermogen van 190 kW (260 pk) beschikbaar zijn.

Eerste kilowatts

In november 2014 is het team druk bezig geweest met het testen van de brandstofcel. Dit is de krachtcentrale van de auto die de energiebuffer tijdens het rijden moet gaan opladen. Eerder in  oktober is het systeem voor het eerst opgestart en zijn de eerste 2 kilowatts geproduceerd. Daarna is de focus verlegd naar het produceren van hogere vermogens en integratie tests. Bijvoorbeeld de implementatie van de waterstof tanks en andere systemen. Die gaan ervoor zorgen dat de auto buiten de werkplaats gebruikt kon gaan worden.

Mijlpaal bereikt

Een ware mijlpaal heeft het team in de eerste week van december 2014 bereikt; de eerste waterstof aangedreven meters zijn gereden! Dit ging niet helemaal zonder problemen. De bittere kou op de voormalige vliegbasis Valkenburg zorgde dat Forze VI moeite had met de opstartprocedure.

Na lang zoeken bleek dit veroorzaakt te worden door een verhoogde weerstand in een aantal pompen en de opstartbatterij. Het was alweer donker toen het team in staat was de auto volledig op te starten. Na het rijden van een rondje op lage snelheid keerde het team weer terug richting Delft.

200 pk

Na deze eerste meters heeft het team in de werkplaats in Delft, de aandrijflijn van de auto op hogere vermogens en snelheden getest. Resultaten waren een piekvermogen van ongeveer 147 kW (200 pk) en een topsnelheid van 180 km/u.

Ronderecord Nürburgring

In het voorjaar van 2015 wil het team de tests hebben afgerond. Dan is men klaar voor het realiseren van de droom: Bewijzen dat Forze VI de snelste brandstofcel auto ter wereld is, door het ronderecord op de Nürburgring te verbreken. Aansluitend zal de Forze VI gedurende het voorjaar en zomer op verschillende evenementen rijdend te bewonderen zijn. Het Forze VI team is enorm blij dat de Imbema Groep als sponsor helpt deze droom te verwezenlijken. Volg het team op weg naar de Nürburgring door ze op Facebook te liken! Elke vorm van morele steun is welkom tijdens deze spannende tijden!


Gerelateerd aan dit bericht

Deze website gebruikt cookies voor het bijhouden van anonieme bezoekersstatistieken. Akkoord Meer informatie